Want wist je dat mensen geur het best van al onthouden? Tot zo’n 35%! Terwijl we van wat we zien maar 15% onthouden en van wat we horen zelfs maar 5%. De heerlijke geur van je brood of van je speculaaskoekjes kan bij je klant dus onbewust een waterval van herinneringen teweegbrengen. Van alle zintuigen heeft geur ook de meeste invloed op onze emoties. Aangename geuren geven ons een goed gevoel en beïnvloed zelfs ons koopgedrag. En daar wordt het interessant.
De geuren van verse boterkoeken of vers gemalen koffie zijn voor veel mensen onweerstaanbaar. Het zorgt ervoor dat klanten sneller je winkel zullen binnenstappen, langer blijven en meer geld uitgeven. Ze gaan bijvoorbeeld ook sneller iets uit impuls kopen. Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. In een casino in Las Vegas bijvoorbeeld konden onderzoekers aantonen dat mensen 45% meer geld in gokautomaten gooien wanneer ze de omgevingsgeur als plezierig ervaren.
Ondertussen zijn er al heel wat synthetische geuren op de markt om consumenten tot kopen aan te zetten. Dit zijn enkele voorbeelden van hoe ze worden toegepast:
Allemaal heerlijke geuren die mensen een fijn gevoel geven en hen doen verlangen naar meer. Gevolg: ze zijn meer geneigd om jouw product te gaan kopen.
Onthou wel dit: Geuren werken het best als we ze onbewust ruiken. Zware geuren kunnen net het omgekeerde effect hebben. Zit in de cinema maar eens een hele avond naast iemand met een overdaad aan parfum op … De beste geur om klanten mee te verleiden, is die waarvan ze plots zeggen, “Mmm, het ruikt hier lekker!”.
Bedrijven over de hele wereld zijn dus op zoek naar welke geur hun product nog beter in de verf kan zetten. Voor jou als bakker is dat een makkie. Je zit aan de bron! Er zijn een paar dingen die je kan doen om die heerlijke bakkerijgeuren nog beter tot bij je klant te brengen:
Wedden dat je klanten langer blijven en meer meenemen dan ze van plan waren?