De baktrends na een pandemie in een wereld waarin de consumentenvoorkeuren voortdurend veranderen? Die ontdek je in dit artikel.
De turbulente tijden zorgen ervoor dat het moeilijker wordt de trends te voorspellen, maar er zijn alvast twee duidelijke kampen dit jaar: verwennerij versus gezondheid. Verder nemen we afscheid van voedselverspilling en zeggen we hallo tegen
Minder voedsel verspillen, dat vinden je klanten steeds belangrijker. Dat kan je doen door
De grote nieuwkomer dit jaar: de nostalgische touch. In onzekere tijden hebben je klanten nood aan zekerheid. Die zoeken ze in nostalgische en traditionele smaken. We zien dat
Toch is er naast traditionele smaken ook plaats voor pittige exotische smaken. Guave, granaatappel, passievrucht doen hun intrede, en ook citrus smaken zoals citroen en limoen zijn ook in trek.
De citrusvrucht is een categorie die nooit echt ten volle is benut door bakkers. Er wordt vaak met citroen gewerkt, maar heel wat andere citrus smaken zoals de bloedsinaasappel en roze pompelmoes, vallen nog te ontdekken.
Deze smaakprofielen zijn niet alleen lekker, ze hebben ook tal van voordelen door hun associaties met gezondheid. Je klanten zijn vanwege de pandemie meer bezig met een gezonde en evenwichtige levensstijl. Dat zorgt ervoor dat smaken van echt fruit met immuniteitsverhogende kwaliteiten meer dan ooit in de smaak vallen.
Naast gezondheid, neemt ook de aandacht voor duurzaamheid dit jaar alweer toe. Zowel je collega's als je klanten zijn bewust op zoek naar manieren om meer te maken van wat ze hebben en om het beste uit elk product te halen.
Veganisme: een trend of here to stay? Alleszins, je klanten verwachten steeds meer keuze en meer plantaardige alternatieven.
De stijging is deels te danken aan het feit dat er naast veganisten ook steeds meer 'parttime veganisten' of 'flexitariërs' zijn. Dat zijn je klanten die hun inname van producten van dierlijke oorsprong graag willen verminderen.
Natuurlijk draait de zomer niet alleen om zoete lekkernijen. Bij warm weer gaan je klanten uiteraard picknicken en barbecueën. Denk daarom ook zeker aan producten die daarbij horen zoals bagels, hamburger buns en wraps.
Wat het ook is waar je je klanten mee wil verwennen… je bloem, die vind je bij ons!