De termen ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’ zijn niet wettelijk beschermd. De titel van ‘ambachtsman’ is dat wel. Hoe dat precies in elkaar zit, lees je hieronder.
‘Ambachtsman’ beschermd, ‘ambachtelijk’ niet
Als je reclame maakt met bijvoorbeeld ‘ambachtelijke pistolets’ of ‘artisanaal desembrood’, dan moeten die producten in principe ook ambachtelijk zijn. Anders ben je in strijd met de wetgeving rond misleidende reclame (zie Wet Marktpraktijken, artikel 97 e.v.) Volgens die wet mag je geen onjuiste informatie geven over o.a. de aard, de kenmerken en de samenstelling van het product.
Sinds 1 juni 2016 mag je jezelf niet meer zomaar een ambachtsman noemen, maar moet je o.a. aan deze voorwaarden voldoen:
De volledige wettekst met alle voorwaarden vind je hier.
Aanvraag erkenning
Wil je erkend worden als ambachtsman? Dan stuur je een aangetekende brief of een e-mail met een ondertekend inlichtingenformulier naar de Commissie Ambachtslieden. Is alles in orde, dan word je uiterlijk na twee maanden erkend. Je erkenning is vanaf dat moment 6 jaar geldig.
Voordelen
Ben je erkend? Dan kom je officieel in het ambachtenregister en mag je het bijhorende logo (zie hieronder) gebruiken. Zo krijg je als ambachtelijk bakker meer zichtbaarheid en geloofwaardigheid bij het publiek.
In het kort
Als je niet officieel erkend bent als ambachtsman (volgens de wet van 2014), mag je de term ‘ambachtsman’ en het officiële logo niet gebruiken. Je mag wel de termen ‘ambachtelijk’ en ‘artisanaal’ gebruiken. Je mag bijvoorbeeld gerust adverteren als ‘ambachtelijke bakker’ met ‘artisanale patisserie’. Al ben je daar best eerlijk in, je klanten zullen het wel merken als het niet zo is.
Keurlabel ‘De Warme Bakker’
Naast de erkenning als ambachtsman is er nog een andere manier om je te onderscheiden: om de troeven van de ambachtelijke bakker in de verf te zetten, creëerde Ceres het kwaliteitslabel ‘De Warme Bakker’. Wie onder dit keurlabel werkt, garandeert zijn klanten:
Bronnen: borsus.belgium.be - economie.fgov.be - nsz.be