2024 wordt een jaar om duimen en vingers af te likken. Of toch als we het Taste Tomorrow-onderzoek mogen geloven: ‘s werelds grootste consumentenonderzoek zet jaarlijks z’n tanden in de meest opvallende tendensen in de bakkerij- en patisseriewereld. Wij schotelen je zes trends voor die je niet mag missen dit jaar!
2024 ziet er aardig plantaardig uit! Logisch, door onze groeiende zorgen over de planeet, onze gezondheid en het dierenwelzijn raken steeds meer mensen in de ban van vegan voedsel. En ook dit jaar surfen we verder op die groene golf. Sommige bakproducten zijn al volledig plantaardig, maar andere blijven tot nu toe nog afhankelijk van eieren, boter en zuivel. In 2024 zullen veel klanten daardoor twijfelen. Uit cijfers blijkt dat 56% van hen staat te trappelen voor veganistische alternatieven in zoete lekkernijen. 58% is ervan overtuigd dat plantaardige ingrediënten gezonder zijn dan de dierlijke varianten. En veganistisch voedsel, niet lekker? Da’s echt gebakken lucht! Want 52% vindt plantaardige bakkerijproducten net zo smaakvol als de dierlijke tegenhangers. Wil je gaan voor groen? Gewoon doen!
Darmgezondheid is hotter dan versgebakken brood! Jawel, je klanten zijn enorm bezig met een gezonde spijsvertering. 85% gelooft dat vezels een positieve impact hebben, met volkorenbrood als onbetwiste vezelheld. Consumenten lijken ook steeds beter te weten wat goed voor hen is: bacteriën! 7 op de 10 ziet probiotica, prebiotica en postbiotica als de geheime ingrediënten voor een blije buik. Wereldwijd stijgt deze trend zelfs met 7%. Een gezonde darmflora staat voor acht op tien klanten zelfs gelijk aan een gelukkig leven! En dus zoeken ze bewust naar buikvriendelijke lekkernijen. Was zuurdesem al in opmars door de ambachtelijke uitstraling, dan wordt het in 2024 ook geprezen om z’n betere verteerbaarheid. 62% van de wereldwijde consumenten ziet zuurdesem als de gezondste keuze, terwijl dat in 2021 veel minder was. Klaar voor de betere buikrevolutie?
Waar klanten graag meer voor betalen? Versheid blijft het allerbelangrijkste. Maar op nummer 2: natuurlijke producten en een ‘schone’ ingrediëntenlijst. Voor minimaal bewerkte bakkerijproducten zonder kunstmatige toevoegingen heeft 28% extra geld over. Sterker nog, 71% van de consumenten wereldwijd zou meer kopen bij bakkerijen waar alles wordt gebakken met natuurlijke ingrediënten. Vandaag kijken drie op vier mensen met een kritische blik naar de verpakkingsinformatie van bakkerijproducten. Makkelijk te begrijpen ingrediëntenlijsten zijn dan ook een must! Laat labels als ‘non-GMO’, ‘geen kunstmatige toevoegingen’ en ‘geen kunstmatige zoetstoffen’ dus goed opvallen. En, voor de durvers: zet je ingrediëntenlijst op de voorkant van je product.
Online shoppen is populairder dan ooit, en in het verlengde daarvan raast de high tech-tornado ook in 2024 voort. Geavanceerde snufjes zoals AI spelen de hoofdrol omdat klanten steeds meer een unieke, onvergetelijke shopbeleving zoeken: de ‘Experience Delight’. Ook in jouw bakkerij! Wist je dat 42% van de consumenten vandaag kiest voor meer geautomatiseerde winkels? Een flinke stijging sinds 2018. Heb je enkel een fysieke winkel, probeer je klanten dan zéker een totaalbeleving te schenken. En laat de technologie je daarbij helpen. Maak je winkelervaring bijvoorbeeld onvergetelijk door verleidelijke lekkernijen te serveren in een setting zo sprookjesachtig als een sierlijke tearoom in Wenen. Die futuristische flair maakt het af en tilt de smaakbeleving naar een hoger niveau!
Herinner je je de TikTok-hype rond de kubuscroissant van de Londense bakkerij Le Deli Robuchon? Deze lekkernij werd een online hit omdat het de perfect geometrische vorm van een klassieke croissant combineert met verrassende smaken zoals vanille, chocolade en matcha met framboos. Een duidelijke trend dit jaar: consumenten willen smullen van klassiekers in nieuwe, spannende vormen. Liefst 73% van de klanten zoekt een vleugje vertrouwen en herkenbaarheid bij nieuwe smaakavonturen. Bakken met een knipoog naar het bekende is dus de boodschap! Verwen je klanten volop met nostalgische lekkernijen zoals hot cross buns en experimenteer met texturen. En vergeet de looks niet, want 64% gelooft: als het er goed uitziet, smaakt het goed!
Vroeger had exotisch eten ‘dat van ver komt’ een exclusieve uitstraling, vandaag houden consumenten het liever dichtbij. Ze geven de voorkeur aan lokaal gebakken of geproduceerd voedsel. 39% koopt wekelijks voedsel dat lokaal is gemaakt of lokale ingrediënten bevat. Lokale gebakjes en broden scoren hoog op authenticiteit, dankzij hun unieke, ambachtelijke recepten en zijn synoniem voor kwaliteit. Daarnaast wil bijna twee op de drie klanten weten waar hun voedsel vandaan komt: informeer hen dus over het productieproces en de ingrediënten. Duurzaamheid is ook een belangrijke drijfveer onder consumenten om voor lokaal geproduceerd voedsel te kiezen. Liefst 70% denkt dat dit beter is voor het milieu, en 65% gelooft dat het ook gezonder is. Lang leve lokale lekkernijen!
Bron: www.bakery.pmg.be