De broodconsumptie in België en Nederland daalde de voorbije jaren enorm. Jammer, want brood is gezond en lekker. Gelukkig viel de ‘Brood, goed verhaal’-campagne - een samenwerking tussen het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Belgische Instituut Brood & Gezondheid (IB&G vzw) - in de smaak! Na 5 jaar broodverhalen, schotelen we je 5 hapklare conclusies voor:
De campagne creëerde in het algemeen meer kennis over (volkoren)brood en verbeterde het imago van brood. Vonden consumenten brood enkele jaren terug nog ‘te gewoon’, dan zien ze het nu als een betaalbaar pakketje voedingsstoffen dat ook nog eens lekker is.
Volkoren brood biedt kansen om aan te sluiten bij trends als gezond, voedzaam, bron van eiwitten en betaalbaar. De campagne speelde daar succesvol op in met videoverhalen, zoals het Succesverhaal, Sterk verhaal en Rijk verhaal. Ook het Onzinverhaal werd gelanceerd om misverstanden rond brood de wereld uit te helpen.
De campagne heeft een groot publiek bereikt, maar de verenigingen roepen op om de broodverhalen te blijven delen. ‘Herhalen is bevestigen’, klinkt het. Uiteindelijk zijn alle bakkers ambassadeur van het verhaal van brood en moeten ze dat brood-verhaal zo veel mogelijk vertellen.
We associëren brood met rust, eenvoud en basis. Daarom werd in de campagne ook gekozen voor boodschappen die dat gevoel bevestigen. Je klanten weten dat brood duurzaam is, maar dat speelt geen rol in hun aankoopmotivatie. Bevestigd zien dat brood gezond, voedzaam, betaalbaar en lekker is, dat telt voor hen.
Gezondheid en duurzaamheid spelen nu al een grote rol in ons voedingspatroon. Die rol wordt in de toekomst alleen maar groter. En dus moeten we de gezondheidsvoordelen van (volkoren) brood blijven benadrukken. De EAT-Lancet Commission, een internationale commissie van experts, heeft volkoren granen daarom ook opgenomen in haar 'dieet van de toekomst'.
Conclusie: de campagne heeft een stevige basis gelegd voor de toekomst van brood, maar er is nog werk aan de winkel. En daar kan jij bij helpen. Hoe? Hierbij enkele tips:
Denk eraan: door het verhaal van brood te vertellen, draag jij je steentje bij aan de consumptie van gezond en lekker brood. En da’s broodnodig!
Bron: www.bakery.pmg.be