‘Bakkers houd u vast aan de takken van de kerstbomen.’ Want de drukke kerst- en eindejaarperiode komt er weer aan. Je voelt het al warm worden onder jouw bakkersvoeten. Dus geven we graag wat tips om alles vlot en aangenaam te laten verlopen dit jaar.
Hoe kan je jezelf de komende weken voorbereiden om de chaos te beperken?
Heb je een inventaris van de verkoopcijfers van vorige kerst? Baseer je hierop om conclusies te trekken. Bekijk hoeveel je verkocht van een bepaald product tijdens een bepaalde periode. Zo weet je wat en hoeveel je op voorhand moet bestellen (om niet zonder stock te vallen) en wanneer je best extra werkkrachten inzet – een jobstudent misschien?
Wil je verrassen met jouw bakkunsten? Laat je gaan! Maar vergeet ook de populaire klassiekers niet. Denk aan kerststronken, kerstbrioches en ander traditioneel lekkers – die verkopen als zoete broodjes!
Klanten kopen meer als ze eindejaar bijna proeven. Hul je bakkerij in de juiste sfeer: zowel de voorkant van de winkel (om mensen binnen te lokken) als de binnenkant (om aan te zetten tot impulsaankopen). Van themadecoratie tot lichtjes en muziek, maak je bakkerij klaar voor kerst en nieuwjaar.
Goedgezinde en goed draaiende werknemers zijn onbetaalbaar – en dankzij hen kan jij meer winst opstrijken. Houd jouw personeel gemotiveerd: laat hen eens spontaan vroeger naar huis gaan (als het minder druk is) en deel, naast complimentjes, bijvoorbeeld ook een bonus uit. Zo blijft iedereen lachen, zelfs in de helse kerstdrukte.
Kortingen en promoties helpen om meer klanten over de vloer te krijgen, al speelt timing een belangrijke rol. Organiseer acties als mensen op het punt staan om te kopen, ongeveer een week voor kerst. Dan zijn ze het gevoeligst voor reclame.
Vraag onze ervaren proefbakkers, Henk of Gert, naar hun tips of receptuur en maak jouw klassiekers onweerstaanbaar lekker.