Nog geen goede voornemens voor 2018? Kader deze vier trends dan in voor jezelf en jouw medewerkers! Want wie ondernemerstips zaait, zal succes oogsten.
1. Druk je eigen stempel
Zorg dat iedereen jouw producten in een oogopslag herkent: door een unieke afwerking, een speciale vorm of een verrassend formaat. Werk je taarten bijvoorbeeld altijd af met eetbare bloemen, maak je carré confituurtjes in een driehoek of bak reuzegrote donuts om te delen. Kortom, spring eruit! Mensen zijn dan ook sneller geneigd om speciale dingen te delen op sociale media.
2. Ontzorg je klanten
Maak het jouw klanten zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk. Hoe? Bezorg bestellingen thuis, leg brood aan de kant of verkoop extra’s zoals charcuterie en koffie. In tijden waarin iedereen het druk heeft, appreciëren klanten ook ready-to-eat en take-away food. Daarnaast spelen locatie, parkingplaats en openingsuren een rol: hoe meer en beter je bereikbaar bent, hoe sneller mensen langskomen.
3. Bak eerlijk, puur en gezond
Van lokale tot biologische en desemproducten … mensen hebben steeds meer aandacht voor gezonde voeding en een gezonde levensstijl. Hoe authentieker en ambachtelijker iets wordt gemaakt, hoe beter het (in onze perceptie) smaakt. Ook E-nummervrije producten zijn populair, net als producten met minder suiker of zout. Nog een belangrijke tip: houd het niet puur bij bakken, maar informeer je klanten over het verhaal achter je producten – dat verkoopt.
4. Combineer creatief
Bakkers worden steeds meer ondernemers. Wie zijn bakkerij slim en creatief runt, die scoort. Dat kan op verschillende vlakken. Denk maar aan een huiselijk eethoekje in de bakkerij of innovatieve producten met originele ingrediënten, een gebruiksvriendelijke webwinkel of een goed uitgebouwde Facebookpagina. Wie verder denkt, geraakt vaak ook verder.
Bronnen: Brood&Banket (oktober 2017) - Research.rabobank.com - Marktdata.nl