Bakkers die lekker vers, ambachtelijk ijs kunnen draaien hebben een schepje voor. Mensen staan in de rij – en betalen graag wat extra – voor echt vakmanschap. Al verwacht de klant wel waar voor zijn geld als hij kiest voor de koude kunstjes van zijn Warme Bakker.
IJs en patisserie hebben veel gemeen: met de juiste technieken en ingrediënten – liefst van bij de lokale boer – tover je de heerlijkste creaties uit je bakkersmouw. Bovendien kan je een mooie marge nemen op zelfgemaakt ijs. En dat kan tellen! Zeker bij warme zomers waar je omzet, net als de temperatuur, de hoogte ingaat.
Een hittegolf vertaalt zich voor bakkers vaak in minder verkoop. Het tegendeel is waar met ambachtelijk ijs. De bolletjes rollen van je toonbank in warme weekends, op zomerse vakantie- en namiddagen – zorg dus dat er op die piekmomenten genoeg personeel in de winkel staat.
Wil je zelf ijs leren maken? Er bestaan heel wat ijsbereidingscursussen. Contacteer jouw vertegenwoordiger voor meer uitleg of tips van collega-bakkers die met succes ijs verkopen. Maak je van ijs jouw nieuwe huisspecialiteit? Dan zullen heel wat nieuwe klanten hun weg vinden naar jouw bakker-ijssalon.
Als je zelf ijs maakt, kan je echt alle kanten uit. Zo ontwikkelde de Nederlandse ijsmaker Björn Cocu zelfs worstenbroodijs. “We gebruiken ijs als medium van alle geuren, kleuren en smaken”, vertelt hij enthousiast. “We hebben het worstenbroodje afgebroken naar moleculair niveau en daar ijs van gemaakt”. En blijkbaar gaat het binnen als zoete broodjes. “Mensen vragen om een tweede bol om het nog een keer te beleven. Het zoete en kruidige van de specerijen in het ijs zijn complementair aan het hartige van het worstenbroodje.”
Groot gelijk! De kansen – en kindermondjes – lachen je toe. Maar probeer je wel te onderscheiden als ambachtelijke vakman. Maak een authentiek en kwalitatief product dat past bij je stijl en bakkerij. Volgens Gino Van Ossel, retailexpert bij Vlerick Business School, is dat de weg naar succes: “Zorg dat het plaatje klopt. Met een sterk gamma, waarvan een aantal huisgemaakte toppers, een mooie winkel, een fraaie huisstijl en een klantgerichte aanpak kan je veel bereiken.”
Bronnen: bakkerswereld.nl, Magazine B&B (juni 2018)