Plande je jouw zomerverlof al? Dat heb je meer dan verdiend! Zorg wel dat je je klanten duidelijk informeert: op tijd (toch liefst een week op voorhand), concreet (van dan tot dan), zichtbaar (in de winkel, op de website en sociale media) en behulpzaam (verwijs eventueel naar collega’s die open zijn). Je klanten zullen je dankbaar zijn, en graag terugkomen eens je deuren terug openzwaaien.
De mogelijkheden om je klanten te informeren zijn eindeloos:
Alles kan, zo lang het maar duidelijk is. Want niemand staat graag voor een gesloten deur – en al zeker niet bij zijn favoriete bakker.
Heb je een website en/of webshop? Zet duidelijk op de homepagina wanneer je de deuren sluit. Probeer dit ook up-to-date te houden en haal de boodschap eraf eens je terug aan het werk gaat. Je zorgt er bij je webshop ook best voor dat klanten geen bestellingen kunnen ingeven zolang je op vakantie bent.
Deel een post op Facebook, Instagram of andere sociale media waarop je actief bent. Laat je boodschap opvallen, zodat je klanten ze zeker zien voorbijkomen. Bij Facebook kan je bijvoorbeeld kiezen voor een kleurrijk achtergrondbeeld en grote letters: dit kan door op het ‘Aa’-icoontje te klikken links onder het typveld. Er verschijnt een reeks van mogelijke beelden: als je erop klikt, krijg je het gekozen beeld als achtergrond. Schrijf dan je bericht, voeg eventueel emoticons toe en klik op de blauwe knop onderaan waarop ‘Nu delen’ of ‘Maken’ staat.
Via Facebook kan je deze ‘verlofpost’ ook vastzetten bovenaan je pagina, zodat bezoekers dit bericht als eerste zien. Doe daarvoor het volgende: publiceer je bericht, druk daarna op de ‘…’ boven het gepubliceerde bericht en kies voor ‘vastzetten aan bovenkant van je pagina’ – vergeet dit niet uit te zetten eens de bakkerij opnieuw opengaat: daarvoor klik je op de ‘…’ en daarna op ‘Losmaken van bovenkant pagina’.
Mail je geregeld met klanten? Stuur hen op voorhand een bericht met de details van jullie verlof – hou je hierbij wel aan de privacyregels van de GDPR-wet. En stel ook een out of office-bericht in. Mag het wat gewaagder? Laat je inspireren door een van deze voorbeelden (als je denkt dat je klanten dit kunnen appreciëren):
Bron: Vacature.com