Een voorbereid man of vrouw is er twee waard! Hoe spoor je klanten aan nu bestellingen te plaatsen voor de eindejaarsperiode, zodat jij goed kan plannen en extra veel verkoopt?
Welk lekkers wil je verkopen met kerst en nieuw? Bak je assortiment en fotografeer elk artikel afzonderlijk, tegen dezelfde - mooie maar eenvoudige - achtergrond. Dat kan zelfs met je smartphone.
Bekijk je foto’s op de computer en maak een catalogus die meteen ook een bestellijst is. De foto, naam van het product en prijs in een tekstdocument kunnen volstaan, met achteraan een kant-en-klare bestellijst. Wie handig is met de computer, maakt er een smakelijk kunstwerkje van!
Druk de catalogus af, leg hem in je winkel en spreek klanten erover aan. Heb je e-mailadressen van cliënteel? Stuur het document dan ook elektronisch.
Sociale media kunnen je uitstalraam zijn, - je extra, super-aantrekkelijke uitstalraam - naast je feestelijk uitgedoste winkel natuurlijk.
Je producten online uitstallen, hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Heeft je bakkerij al een Facebook-pagina of Instagram-account? Goed! Zit je nog niet op sociale media?
Nu je een profiel hebt, ben je nog maar een paar stappen verwijderd van nieuwe klanten en bestellingen krijgen via sociale media:
* Stel je product voor op een leuke manier.
* Toon de waarde voor klanten. Waarom moeten ze bij jou bestellen?
* Vermeld praktische informatie over hoe ze kunnen bestellen.
Dat wordt bijvoorbeeld:
“Wie maakt de lekkerste kerststronken? Jouw warme bakker natuurlijk!
Kom deze week langs in de bakkerij [adres invoegen] en proef gratis. Als je meteen bestelt, krijg je 10% korting op kerstgebak.
Bestellen kan ook via [telefoonnummer invoegen] of [e-mailadres invoegen].”
Nog niet zeker dat het zal lukken? Met deze tips krijg je fans op sociale media:
Je bakte al je kerstcreaties om foto’s te nemen. Verspil het gebak niet, maar verwen klanten die nu in de winkel langskomen!
Wie proeft en binnen dezelfde week zijn kerstbestelling plaatst, krijgt een korting.
Die actie kan je ook promoten op sociale media (zie hierboven).
Met promotie van je kerstaanbod in de winkel en online, zijn jij en je klanten helemaal klaar voor de feestdagen. Succes - en geniet ervan!
Bronnen: themarketingfactory.nl, libelle.be