Ben jij klaar voor het nieuwe jaar? Het internationaal toonaangevend marktonderzoekbureau Innova Market Insights (Arnhem, Nederland) publiceerde Top Trends voor de voedings- en drankindustrie. Zo verleid jij de klant anno 2020:
Het is een algemene trend en werkt ook in de voedingsindustrie: klanten willen steeds meer weten over een product voor ze het kopen. Door het verhaal achter je zaak en je aanbod te vertellen, kan je nieuw cliënteel aantrekken en bestaande klanten aan je binden. Ze zullen het zelfs verder vertellen en je levend uithangbord worden.
Waarom startte jij een bakkerszaak? Vanwaar je passie voor brood? Waar komen je ingrediënten vandaan? Hoe duurzaam zijn ze? Beantwoord die vragen op broodzakken, met kaartjes in je zaak, op sociale media… om zo klanten aan te zetten jouw zaak te ontdekken of nieuwe producten te kopen.
Er voltrekt zich een ‘plantaardige revolutie’ in de wereld van voeding en dranken. Consumenten denken steeds vaker aan gezondheid, duurzaamheid en ethiek wanneer ze beslissen wat te kopen, eten en drinken. In steden als Londen en New York nemen veganistische initiatieven de voedingsmarkt over, acties als Donderdag Veggiedag en Meat-free Mondays sporen in verschillende landen aan minder vlees te eten en brouwers promoten bier dat vrij is van dierlijke hulpstoffen.
Als bakker heb je ruim de kans deel te nemen aan de plantaardige trend! Zet je fantastische graanproducten in de kijker (Ceres helpt graag met informatie over onze meelsoorten), bedenk en promoot volledig plantaardige recepten, of werk samen met een lokale fruitteler. Zo word jij een referentie voor de klant die zoekt naar plantaardig.
85% van de consumenten verwacht vandaag dat bedrijven in de voedings- en drankenindustrie investeren in duurzaamheid, dat blijkt uit de studie van Innova Market Insights (VK en VS). Vorig jaar was dat nog 64%.
Hoe zet je als bakker in op duurzaamheid?
Duurzaam werken is vaak ook positief voor je inkomsten, omdat je bijvoorbeeld minder verspilt of minder brandstof verbruikt voor leveringen. Het levert voordelen op voor jou, je klanten en de planeet.
Bied gezonde en kant-en-klare producten aan die passen in de levensstijl van de hedendaagse consument. Veel jonge gezinnen en werknemers in de buurt van je bakkerij hebben het druk en willen voedzaam en gebalanceerd eten zonder alles zelf klaar te maken.
Kan jij gezonde, smakelijke producten kant-en-klaar aanbieden? Ontwikkel zo je zaak tot dé winkel voor de bewuste consument in de buurt.
De ‘avontuurlijke consument’ is een trend en dat is jouw kans om creatief te zijn. Klanten zoeken volgens Innova steeds vaker naar interessante zintuiglijke ervaringen en weten dat textuur daarin een rol speelt.
Hoe ga jij avontuurlijk aan de slag met textuur van bakkerijproducten?
Lees verder:
Bronnen: innovamarketinsights.com, foodbusinessnews.net