Smaak is het allerbelangrijkst bij het kopen van brood, patisserie en chocolade. Dat blijkt uit de grootste consumentenstudie ter wereld voor die sectoren. Op de tweede plaats komt versheid; op de derde prijs.
‘Taste Tomorrow’ is de grootste studie ter wereld bij consumenten van brood, patisserie en chocolade. Ze verzamelde gegevens van 17.000 mensen verspreid over 40 landen. Eén van de meest opmerkelijke resultaten? Smaak haalt versheid in als de meest doorslaggevende factor bij het kopen van bakkerijproducten.
In 2015 bepaalde versheid nog het sterkst het kopen van brood, gebak en chocolade. In 2019 is dat smaak, wereldwijd voor patisserie en vaak ook voor brood. Maar let op: Europeanen zetten versheid nog altijd op de eerste plaats. Als je het goed wil doen als bakker in België, zorg dan dat je brood kraakvers én onweerstaanbaar lekker is!
Voor de consument van vandaag is smaak meer dan wat je proeft. Textuur speelt een steeds belangrijkere rol! Voeding die heerlijk, prikkelend of bijzonder aanvoelt in de mond, doet het steeds beter. Dat bleek ook al uit toonaangevend onderzoek van Innova Market Insights. De hedendaagse consument betaalt graag voor een uitzonderlijke ervaring. Bij voeding bepaalt textuur mee die beleving.
Een derde element staat bijna overal ter wereld centraal bij het kopen van brood, patisserie en chocolade: de prijs. Maar verder spelen ook minder traditionele elementen een rol.
Zo hechten klanten belang aan het ambacht van de producent: ze zijn bereid meer te betalen voor voeding met een menselijke touch, klaargemaakt door een vakman met bijzondere expertise. Ook gepersonaliseerd brood, gebak en chocolade trekken de aandacht van de consument; of gewoon het gemak van aankoop.
In totaal ontdekte ‘Taste Tomorrow’ negen tendensen. Bekijk ze hier en gebruik ze in je bakkerij.
Lees meer:
Bronnen: tastetomorrow.com