Verse producten zijn hotter dan ooit. We zien verse voeding onlosmakelijk verbonden met onze gezondheid en een hogere levenskwaliteit. In een snel veranderende maatschappij, staan mensen meer en meer stil bij een beter voedingspatroon.
Kant-en-klare producten waren lange tijd hip. “We hebben al zo weinig tijd, waarom zouden we dan ook nog eens op onze voeding moeten letten?”
Tegenwoordig zien we een steeds groeiende bewustwording en groeit de drang naar kennis. Daarbij werd ‘versheid’ een belangrijke factor bij het kopen van voedingsmiddelen. Het wordt gezien als eerlijk, natuurlijk én lekker.
En ook lokaal kopen zit weer helemaal in de lift. Voedselveiligheid primeert. Maar het is vooral juist advies en passie dat klanten zoeken. Ideaal moment voor de ambachtelijke bakker om in de spotlights te treden.
Elke nadeel heeft zijn voordeel. Tijdens de lockdown zagen we dat basisproducten plots weer veel meer aandacht kregen dan voorheen. Weet je nog? Pasta, granen, wc-papier? En brood natuurlijk.
Nu dat de aandacht weer verschoven is naar gezondheid, veiligheid en zekerheid, krijgt brood opnieuw zijn vaste plaats in de voedselpiramide: aan de basis.
Ook in de toekomst zal de aandacht voor vers groeien en aan aandeel winnen. Consumenten zullen ook bereid zijn hier meer voor te betalen. Ze verwachten hogere kwaliteit, maar willen daar zelf zo weinig mogelijk tijd en energie insteken. Daarom verwachten experts volgende trends:
Lees dan zeker onderstaande tips:
1. Weet wie je klant is, wat zijn verwachtingen zijn en hoe jij daar kan op inspelen.
2. Klanten verwachten jouw advies, over voedselveiligheid en –zekerheid. Neem je tijd hen hierover te informeren.
3. Zorg dat je anders bent dan de anderen. Zoek naar iets wat jou extra bijzonder maakt, en speel dit uit! Deel je ideeën met vrienden, familie of zelfs externe partijen.
Graag nog meer weten? Ontdek hier alle nieuwe voedingstrends.
Bron: Regionieuws