Met passie sta jij elke ochtend vroeg op om je klanten te voorzien van kraakvers brood, krokante koffiekoeken en nog veel meer lekkers. In je atelier ben je op jouw best. Daar blink je uit. Maar bakkers zijn ook ondernemers. En wie onderneemt, die moet kunnen en durven innoveren. Uit recent onderzoek blijkt nu dat de Belgische ambachtelijke bakker die boodschap begrijpt.
Dat is wat marktonderzoeksbureau Kynetec b2 in elk geval besluit nadat het 200 online interviews afnam met ambachtelijke bakkers, representatief voor België. Misschien nam jij ook deel? Die online surveys werden vervolgens uitgebreid met diepte-interviews met (Vlaamse) bakkers. En dat leidde tot enkele interessante en vooral ook positieve bevindingen.
Maar liefst 7 op de 10 ambachtelijke bakkers vernieuwt op regelmatige basis zijn productaanbod. Daar helpen we vanuit Ceres graag een handje aan mee. Denk maar aan de Seizoentjes, waarbij we je (klanten) vernieuwende broodvariaties aanbieden, zoals recent nog Cegrano of het pas gelanceerde Benvita.
Bijna de helft onder jullie denkt er voorts over na om de komende jaren het aanbod van producten en diensten uit te breiden, ondanks de nieuwe uitdagingen die de coronamaatregelen plots creëerden. Tijdens de coronacrisis bleek trouwens nog maar eens wat voor cruciale rol jullie bakkerijen spelen in de samenleving, niet alleen naar voedselvoorziening toe maar ook naar sociaal contact.
Anderzijds heeft de coronacrisis ook voor een digitale versnelling gezorgd in veel sectoren. Bij de bakkers was die digitale reflex er al. De meerderheid van de Belgische ambachtelijke bakkers investeerde de voorbij drie jaar in het aantrekkelijker maken van hun winkel, maar 1 op de 5 beschikt ook al over een mooie online shop. Bij bakkers onder de 50 jaar betreft het zelfs 1 op de 3.
Het onderzoek laat er geen twijfel over bestaan. Jullie doen met z’n allen jullie best om de buurt te voorzien van het lekkerste brood en het beste gebak, maar jullie kijken verder dan alleen maar de klassiekers. Door een continue productinnovatie willen jullie nog maar eens een meerwaarde bieden. In de vertrouwde winkel, maar ook steeds meer op het web. Zo leiden alle kruimeltjes steeds meer naar het juiste (offline en online) adres: dat van de lokale bakker!
Kan je advies gebruiken of heb je vragen omtrent innoveren?
Laat je begeleiden door onze medewerkers van Ceres.
Bron: kynetecb2.com