Afgelopen winter deelden we op de Facebookpagina van Ceres een oproep om een enquête in te vullen van het Bakkerspanel. Voor en over de ambachtelijke bakkers in België. We nemen je graag mee doorheen enkele inzichten.
‘Ambachtelijk’, ‘biologisch’, ‘duurzaam’… Het zijn maar enkele van de claims die we zien opduiken in de bakkerij. Toch ligt de focus van de bakkers vooral op één claim: ambachtelijkheid.
In totaal gaf 9 op de 10 bakkers aan dat deze (niet-officiële) productclaim belangrijk is in hun communicatie naar de klant toe. Hierbij merkt het Bakkerspanel op basis van de resultaten geen grote verschillen op tussen de gewesten. Voor de Belgische bakker primeert de ambachtelijkheid.
Laat ons dan even gaan kijken naar officiële claims, zoals ‘zonder toevoegingen’, ‘rijk aan calcium’ of ‘cholesterolverlagend’. Daar zijn er namelijk wel verschillen tussen de gewesten. Zo vinden de bakkers in Wallonië en Brussel gezondheidsclaims vaker belangrijk in hun communicatie naar klanten dan in Vlaanderen. Het gebruik van bijvoorbeeld de Nutri-Score zien we dan ook vaker in Waalse en Brusselse bakkerijen.
Uit een consumentenonderzoek van Het Bakkerspanel uit 2020 bleek al dat ambachtelijkheid – net zoals versheid – ook voor de consumenten een van de belangrijkste verwachtingen is. Daar vinden bakker en klant elkaar dus helemaal terug.
In Vlaanderen ligt de nadruk voor de klant trouwens nog net iets meer op de versheid, terwijl consumenten in Wallonië en Brussel dan weer vaker verwachten meer ambachtelijke producten en nieuwigheden bij hun bakker te vinden.
Bron: Het Bakkerspanel