• HOME
  • WIE ZIJN WIJ
    • WAAR WE VOOR STAAN
    • HISTORIEK
    • WAT KAN CERES VOOR JOU DOEN
  • WAT DOEN WE
    • PRODUCTIE EN KWALITEIT
      • PRODUCTIEPROCES
      • BIJPRODUCTEN
      • KWALITEIT EN KWALITEITSCONTROLE
      • ONDERZOEK EN ONTWIKKELING
    • ONZE PRODUCTEN
      • ASSORTIMENT
    • WORKSHOPS
    • ONDERSTEUNING VOOR DE INDUSTRIËLE KLANT
      • TECHNISCHE EN COMMERCIËLE ONDERSTEUNING
  • NIEUWS
  • BOETIEK
  • CONTACT
  • HELP
  • BESTEL
  • CERESPECIAL
  • VOORWAARDEN
  • FR
  • Wie zijn we
  • Wat doen we
  • Assortiment
  • Nieuws
  • Boetiek
  • Contact
|
  • NL
  • FR
Bestel Facebook Zoeken
  • www.ceres.be
  • / Nieuws

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONZE LAATSTE NIEUWTJES!

Terug naar nieuws
.

Ambachtelijkheid en versheid: dé ingrediënten voor succes

Nieuws - Professionals - Ceres - Actua - Inspiratie

Afgelopen winter deelden we op de Facebookpagina van Ceres een oproep om een enquête in te vullen van het Bakkerspanel. Voor en over de ambachtelijke bakkers in België. We nemen je graag mee doorheen enkele inzichten.


In welke mate vinden de ambachtelijke bakkers in België bepaalde productclaims, zoals ambachtelijkheid, belangrijk in de communicatie naar klanten?

‘Ambachtelijk’, ‘biologisch’, ‘duurzaam’… Het zijn maar enkele van de claims die we zien opduiken in de bakkerij. Toch ligt de focus van de bakkers vooral op één claim: ambachtelijkheid.

In totaal gaf 9 op de 10 bakkers aan dat deze (niet-officiële) productclaim belangrijk is in hun communicatie naar de klant toe. Hierbij merkt het Bakkerspanel op basis van de resultaten geen grote verschillen op tussen de gewesten. Voor de Belgische bakker primeert de ambachtelijkheid.

Laat ons dan even gaan kijken naar officiële claims, zoals ‘zonder toevoegingen’, ‘rijk aan calcium’ of ‘cholesterolverlagend’. Daar zijn er namelijk wel verschillen tussen de gewesten. Zo vinden de bakkers in Wallonië en Brussel gezondheidsclaims vaker belangrijk in hun communicatie naar klanten dan in Vlaanderen. Het gebruik van bijvoorbeeld de Nutri-Score zien we dan ook vaker in Waalse en Brusselse bakkerijen.
 

Wat zijn de belangrijkste verwachtingen van de consument?

Uit een consumentenonderzoek van Het Bakkerspanel uit 2020 bleek al dat ambachtelijkheid – net zoals versheid – ook voor de consumenten een van de belangrijkste verwachtingen is. Daar vinden bakker en klant elkaar dus helemaal terug.

In Vlaanderen ligt de nadruk voor de klant trouwens nog net iets meer op de versheid, terwijl consumenten in Wallonië en Brussel dan weer vaker verwachten meer ambachtelijke producten en nieuwigheden bij hun bakker te vinden.
 

Bron: Het Bakkerspanel

E-mail e-mail Permalink permalink
Tweet tweet Share share Share share

Ook interessant

Lente in de lucht en op je bord Match me-quiz: met welke bloem bak jíj op je best? Broodtrends 2025: om je tanden in te zetten Party-broodjes aan de feestdis met Kerstmis De nieuwbakken oogst 2024 Welkom, winter! Warme tips voor koude dagen in je bakkerij Troostbrood: comfortfood voor gure herfstdagen Hartige Halloween-hapjes met Sanis Van graan tot glorie met Ceres-bloem Geen BBQ zonder heerlijk wit stokbrood!
A company of the
CERES

Ceres gelooft in de toekomst van artisanale bakkers en bloemverwerkende bedrijven die kiezen voor kwaliteit, authenticiteit, gezondheid en duurzaamheid. Daarom willen wij je ondersteunen met aangepaste producten en een omkadering die je helpt om concurrentieel te blijven en de tevredenheid van je klanten te vrijwaren.

Menu
  • Wie zijn we
  • Wat doen we
  • Assortiment
  • Nieuws
  • Boetiek
  • Bestel
Contact
  • Contact
  • Voorwaarden
  • Privacy
  • Cookies
Partners

  • Aspirant baker
  • Ambassadeurs du Pain.be

SCHRIJF JE NU IN OP ONZE NIEUWSBRIEF
CERESPECIAL