Elk jaar zijn er wel enkele trends die er met kop en schouder bovenuit steken, ook voor bakkers. Wij lijsten er een vijftal voor je op.
1. Duurzaamheid op nummer één
Toegegeven: dit is niet nieuw, maar duurzaamheid blijft ook dit jaar een belangrijk aandachtspunt. Ook jij als bakker kan je steentje bijdragen. Denk maar aan duurzame verpakkingen voor je producten. Of ga een stap verder en investeer in een energiezuinige oven of zonnepanelen.
Wil je van duurzaamheid echt je handelsmerk maken? Neem dan ook een kijkje naar de ingrediënten in je producten. Zijn die duurzaam of biologisch? Zijn ze lokaal geproduceerd, zoals onze Tricol’OR bloem? Of uit een korte keten? Investeren in duurzaamheid loont, want steeds meer consumenten laten zich er in hun koopgedrag door leiden.
2. Online shoppen, ook bij de bakker
Wie dacht dat er alleen online gewinkeld wordt voor schoenen, heeft het goed mis. Ook meer en meer bakkers hebben vandaag een webshop. Sinds de start van de pandemie en het noodgedwongen afstand houden, werd het voor veel bakkerijen zelfs een extra verkoopkanaal.
En de consument? Die is fan! Hij kiest thuis wat hij wil en wanneer hij het komt ophalen. Geen gedoe meer om parkeerplaats te vinden en geen lange wachtrijen. Ook voor jou als bakker is dat een voordeel. Zo heb je bijvoorbeeld minder overschot op het einde van de dag. Je weet al precies wat je gaat verkopen. Win-win!
3. Melk, maar dan plantaardig
Vorig jaar hadden we het er al over: vegan zit in de lift. Steeds meer consumenten gaan bewuster eten. Vaak kiezen ze dan voor een vegetarisch of zelfs vegan dieet. Ze eten of drinken dan niets meer van dierlijke oorsprong. Dus ook geen melk.
Plantaardige melk zou dit jaar wel eens helemaal kunnen doorbreken en meer consumenten bereiken. Wil je hen dus ook aanspreken, breng dan variatie in je aanbod door bijvoorbeeld vegan gebak aan te bieden. Zeker bij jongere mensen wordt dat een hit!
4. Gezondere darmen
Ook gezonder eten is niets nieuws onder de zon. Deze trend zet zich ook in de bakkerij al een paar jaar door. In deze broden vind je bijvoorbeeld al minder vetten, minder zouten en meer vezels. Net die vezels worden in 2022 nog belangrijker. Mensen worden zich steeds bewuster van de impact van hun voeding op hun spijsvertering en hun darmflora. De wetenschap ontdekt ook steeds vaker aanwijzingen dat de darmen een invloed hebben op ons emotioneel welzijn.
Geen wonder dus dat consumenten op zoek gaan naar voeding die helemaal past in hun levensstijl. En dat geldt natuurlijk ook voor het brood dat ze kopen. Variatie is hier opnieuw het sleutelwoord voor jou als bakker. Ceres helpt jou alvast op weg met een brood dat ideaal op deze trend inspeelt: Formavit, een brood met minder koolhydraten en meer vezels. Vraag ernaar bij je vertegenwoordiger. Hij geeft je graag meer info.
5. Na de Nutri-Score, de Eco-Score
De Nutri-Score voor brood kenden wel al. Het label toont aan hoe gezond een product is. Veel van de Ceres-bloemsoorten hebben een Nutri-Score A. Maar de voedingsindustrie wil consumenten nu ook helpen om ecologischere keuzes te maken met de Eco-Score.
Het gaat dan vooral over producten uit de supermarkt. Voor jou als bakker zal de Eco-Score niet zo’n verschil maken, maar ze toont wel aan dat ecologie almaar belangrijker wordt. Daar kan jij wel op inspelen, en zo komen we terug uit bij onze eerste trend: duurzaamheid.
Zo, je bent weer helemaal up-to-date met wat er leeft in de bakkerswereld. Welke trend ga jij dit jaar volgen? Laat het ons weten! Voor elke trend hebben we wel een passend brood in ons assortiment. Zo kan je jouw klant altijd zijn ideale keuze aanbieden.
Contacteer je vertegenwoordiger en vraag hem gerust om advies. Of plaats vandaag al jouw bestelling.