Tegenwoordig is het belangrijk om op sociale media aanwezig te zijn, maar daar kruipt best wel wat tijd in. Als bakker wil je vooral tijd in je atelier doorbrengen. Wij geven je daarom zeven tips om je sociale media efficiënter aan te pakken.
Bepaal voor je van start gaat je doelgroep. Zijn dat gezinnen met kinderen? Gepensioneerden? Of jongeren? Als je je doelgroep kent kan je hen ook in hun eigen taal aanspreken en hen boodschappen brengen die hen zullen interesseren.
Je hoeft echt niet én op Facebook, én op Instragram, én op Twitter aanwezig te zijn. Kies voor het kanaal waar je doelgroep op aanwezig is en focus je daarop. Dat bespaart je tijd en moeite én je zal je doelgroep even goed bereiken.
Denk op voorhand na over wat je wil gaan posten. Giet die onderwerpen in een kalender. Dat kan in een eenvoudige excel, maar er bestaan ook veel handige online tools zoals bijvoorbeeld Notion. Zo vergeet je zeker geen belangrijke dagen zoals moederdag of de start van de lente.
Dus niet te veel, maar ook niet te weinig. Doe je vijf posts per dag dan zal je inspiratie snel opgeraken. Eén post per week is dan weer aan de lage kant. Probeer een gulden middenweg te vinden. Een kalender kan je daarbij helpen.
Het kan zeker geen kwaad om andere bakkerijen te volgen op social media. Je kan er veel van leren en zelfs inspiratie opdoen.
Dit ligt misschien iets minder voor de hand, maar het loont om te bekijken hoe goed je posts het doen. Welke posts krijgen veel likes, wordt er gereageerd, merk je een stijging in volgers na een bepaalde post? Dat kan je helpen om in de toekomst je posts ter verfijnen om je volgers aan te spreken.
Merk je dat er gereageerd wordt op en post? Of stelt een volger een vraag? Ga in gesprek met je volgers. Zo kan je hen nog beter leren kennen en zij voelen zich gehoord. En dat is toch waar social media voor bedoelt zijn niet: connectie?
Zo, met deze tips kan jij je social media een stuk beter op punt zetten.
Veel succes!