Tijdens de zomermaanden zoeken veel mensen zonniger oorden op en trekken ze op vakantie. Dat betekent dat het bij ons een pak rustiger wordt. Merk jij dat ook aan je omzet? Met deze vijf tips krik je die terug op.
Je vaste klanten zijn dan misschien wel op reis, maar in hun plaats komen er ook veel toeristen naar ons land. Zij gaan graag op zoek naar plaatselijke lekkernijen. Zorg er dus voor dat je in deze periode extra zichtbaar bent. Plaats een banner, zorg voor een mooie etalage of versier je terrastafeltjes, als je die hebt, met vrolijke tafellakens en verse bloemen. De buitenlandse reizigers hebben er een fijne ervaring bij en jij een nieuwe afzetmarkt.
Gun je social media geen zomerslaap. Net in deze periode zijn mensen heel actief op hun telefoon. Door geregeld te blijven posten blijven je klanten aan jou denken. Bovendien bereik je ook offline toeristen die naar jouw streekproducten op zoek zijn. Een ander kanaal waarop je deze mensen bereikt is TripAdvisor. Ze gaan er op zoek naar tips van lokale bewoners. Meld je bakkerij dus aan op TripAdvisor. Het is gratis!
Tijdens de zomer worden heel veel activiteiten georganiseerd: rommelmarkten, kermissen, festivalletjes. Reserveer er een plaatsje voor een kraam. Bied er mensen ijsjes, koffie, taartjes en andere lekkernijen aan. Je ontmoet er nieuwe mensen en soigneert je bestaande klanten. Het is een uitstekende manier om promo te voeren.
Geef je klanten een extra zetje om bij jou terug te komen met een zomerspaarkaart. Met een volle spaarkaart krijgen ze dan bijvoorbeeld een gratis brood of een gebakje naar keuze. Dit lijkt voor de hand liggend, maar spaarkaarten blijven een fijne manier om je klanten te belonen voor hun loyaliteit.
We kregen al heel wat mooie dagen voorgeschoteld, maar de zomer in België kan alle kanten opgaan. Geen probleem! Maak een mooi weer-plan en een slecht weer-plan. Is het heel warm, bied dan iets verkoelend aan, een glaasje frisse homemade limonade of een zelfgemaakt ijsje. Giet het bakken water, geef je klanten dan een kleine korting op een hartverwarmende koffie of trakteer hen op een opbeurend koekje. Pak ermee uit op je sociale media of vraag je klanten om er zelf iets over te posten.
Uit onze cijfers leiden we af dat sommige broden beter verkopen in de zomer. Mensen gaan op zoek naar luchtiger, vaak witter, brood. Iets om rekening mee te houden in je assortiment.
Succes en fijne zomer!