Het imago van brood is onvoldoende meegegaan met zijn tijd, terwijl het juist heel goed past in een moderne, gezonde levensstijl. Vanaf september is daarom de nieuwe imagocampagne “Brood, goed verhaal, met graan uit Europa” overal te zien. De campagne wordt in Nederland en België uitgerold en wordt in beide landen ondersteund vanuit de gehele bakkerijsector.
Door aantrekkelijke verhalen te brengen over de voedzame elementen van brood, sluiten de broodverhalen op www.broodgoedverhaal.be direct aan op de behoefte aan informatie over voeding en gezondheid. Na de zomer is deze campagne volop te zien op televisie, social media, online video en print.
Brood heeft anno 2022 niet altijd het imago van een gezond of duurzaam product en sluit nog niet genoeg aan op een lifestyle trend. Nog steeds denken veel mensen dat koolhydraten uit brood ongezond zijn of dat brood een dikmaker is. Dat klopt helemaal niet. Brood is heel voedzaam, barst van de eiwitten, is plantaardig, wordt dichtbij geproduceerd en past bij ieder eetmoment.
Veel mensen weten heel wat over voeding en waar het vandaan komt en zijn bewust bezig met gezondheid. De campagne speelt daarop in door te vertellen over de goede eigenschappen van brood als gezond, vers en veelzijdig product en te tonen dat brood heel goed past in een gezonde levensstijl.
Aan de hand van verschillende broodverhalen enthousiasmeert de campagne mensen over brood als onderdeel van een gezonde en bewuste leefwijze. Volkoren is de ‘hero’ van de campagne, als lichtend voorbeeld van al het goede van brood. De campagne wordt aangevuld met PR, communicatie voor voedingsprofessionals en evenementen. Zo vinden er later dit jaar panelgesprekken plaats en een ‘Week van het Brood’ in 2023.
Kathou Wagemans, projectcoördinator vanuit het Instituut Brood & Gezondheid vzw: “De inhoudelijke en toch luchtige broodverhalen sluiten goed aan bij waar mensen behoefte aan hebben. Zo heeft het ‘Onzinverhaal’ het over de feiten op het gebied van voedingswaarde. Het ‘Sterke verhaal’ vertelt hoe brood met onder meer zijn eiwitten ook past in een sportieve leefstijl, of je nu bodybuilder bent of een uurtje jogt.”
De campagne komt tot stand door de samenwerking van de sectorfederaties uit Nederland en België, namelijk NVB, SAB, NEBAFA, FGBB, KVBM-ARMB, UNIFA, Bakkers Vlaanderen, FFrBoulPat en Instituut Brood & Gezondheid vzw. Het Nederlandse NBC coördineert de gehele campagne.
Je leest alle verhalen op www.broodgoedverhaal.be.