In 2017 kiest de consument nog bewuster wat hij eet. Het resultaat? Hij wil lokale, eerlijke en verrassende producten die snel beschikbaar zijn. Daarnaast weet hij graag wát hij precies naar binnen speelt en waar élk ingrediënt vandaan komt.
Wil je knallen in 2017? Speel dan in op wat jouw klanten willen. En laat je inspireren door deze voedingstrends.
Zeven voedingstrends voor 2017
1. Bewust kiezen
We kiezen en eten graag bewust. Veel mensen kopen producten bij de boer, zijn zot van superfoods (rijk aan voedingsstoffen) en bereiden maaltijden op nieuwe manieren – zoals raw cooking, waarbij je het eten niet verhit. Ook vegetarisch en glutenvrij winnen aan populariteit.
> Bewuste bakkerstip: Bied een assortiment glutenvrije producten aan in de bakkerij. En vermeld ook duidelijk dat het om glutenvrije producten gaat.
2. Creatief verrassen
Veel nieuwsgierige eters laten zich verleiden door nieuwe smaken, originele texturen of opvallende kleuren – denk maar aan het succes van cronuts en cruffins. De smaak blijft uiteraard het belangrijkste criterium.
> Creatieve bakkerstip: Steek jouw eclairs eens in een creatief en kleurrijk jasje. Patissier L’Eclair de Génie doet er gouden zaken mee.
3. Lokaal produceren
Naast producten uit eigen tuin, verkiezen mensen in 2017 lokaal geproduceerde lekkernijen. Natuurproducten doen het heel goed, zeker als ze uit de buurt komen. We zoeken steeds meer naar gezonde, natuurlijke en onbewerkte producten.
> Lokale bakkerstip: Koop melk of fruit bij een (bio)boer uit de buurt en vertel jouw klanten waarom je bewust voor lokale producten kiest.
4. Informatie geven
Meer dan de helft van de mensen leest welke ingrediënten hun eten bevat. Wat ze belangrijk vinden? De herkomst – liefst lokaal – en de garantie dat ze geen allergenen of verdachte stoffen binnenkrijgen.
> Informatieve bakkerstip: Informeer jouw klanten over de allergenen en ingrediënten in jouw bakkersproducten. Dat gaat heel gemakkelijk via FoodDESK – contacteer jouw Ceres-vertegenwoordiger voor meer info over een samenwerking met FoodDESK.
5. Gebruiksgemak creëren
Iedereen heeft het druk: fulltime werken, een gezin, een resem hobby’s … Maak het jouw klanten zo eenvoudig mogelijk om aan jouw producten te komen. Thuisbezorgdiensten worden steeds populairder.
> Gebruiksvriendelijke bakkerstip: Geef klanten de mogelijkheid om online te bestellen en betalen. Zo vermijd je uitverkochte rekken en lange wachtrijen.
6. Duurzaam hergebruiken
We gaan slimmer om met bestaande middelen. In plaats van producten weg te gooien, verwerken we ze liever tot iets nieuws. Zo maakt hamburgerzaak Shake Shack burgers op basis van vruchtenpulp en kookt restaurant Instock met onverkochte winkelproducten.
> Duurzame bakkerstip: Maak lekkere producten met oud brood. Broodpudding is een klassieker, maar misschien bedenk je zelf wel een creatieve manier om brood te hergebruiken.
7. Slow beleven
Sociale media blijven populair maar ze krijgen concurrentie van ‘de bewuste beleving’. We hechten opnieuw meer belang aan echte ervaringen en echte gesprekken met echte mensen.
> Slow bakkerstip: Gebruik ‘tijd’ als ingrediënt, net als de New Yorkse patissier Dominique Ansel. Bestel je daar een gebakje? Dan werken de medewerkers het ter plaatse voor je af, volledig volgens jouw smaak.
Op welke trends wil jij focussen in 2017? En hoe ga je dit aanpakken? Gooi het in de groep! Deel je mening op ons Cerexclusief forum. En lees er ook de reacties van je collega Warme Bakkers.
Bronnen: Echo congres - Brood & Banket Magazine