We kunnen het warm aanbevelen: zet (in op) koffie in je bakkerij! De opstart vraagt een investering maar die verdien je snel terug. Je kunt namelijk een ruime marge nemen op een kopje latte, cappuccino, espresso of filterkoffie.
De herkenbare geur, de hippe uitstraling en het gemak om er eentje ter plaatse te drinken of mee te nemen … Kwalitatieve koffie tilt je zaak naar een hoger niveau. Mensen associëren een goed gezet exemplaar met heerlijk genieten – zeker in combinatie met een lekker taartje. Lift dus mee op de trend van het moment.
Dit heb je nodig
Naast een koffiemachine, heb je onder meer ook melk(schuim), suiker en koffiebonen nodig. Daarvoor kan je terecht bij verschillende leveranciers, die vaak ook koffie(machine)trainingen aanbieden. Wil je jouw koffie gebruiken als extra uithangbord? Investeer dan in koffiebekers to go die de naam en het logo van je bakkerij dragen.
Jouw prijs en marge
Welke prijs klanten betalen voor koffie hangt onder meer af van je locatie en koffiekwaliteit. Een lekkere latte gaat gemiddeld voor zo’n 3,20 euro over de toonbank – terwijl de kostprijs ongeveer 65 cent bedraagt. Voor een cappuccino kan je tussen de 2,80 en 3,20 euro rekenen – terwijl je zelf slechts zo’n 50 cent betaalt.
De opstart vraagt een investering maar die verdien je snel terug. Je kunt namelijk een ruime marge nemen op een kopje koffie.
Lokaal voor extra verhaal
Je kunt de som zelf al maken: koffie rendeert. Zeker als je er een verhaal rond brouwt, bijvoorbeeld door samen te werken met een lokale koffiebrander. Naast een vers kopje, kan je voorverpakte koffie verkopen in je bakkerij – ook daarop kan je een marge nemen.
Voor sfeer en gezelligheid
Heb je niet voldoende plaats in je bakkerij? Huur dan een koffiemachine of mobiele koffietruck voor speciale gelegenheden. Want koffie zorgt altijd voor extra sfeer … en maakt het aanschuiven heel wat slokjes aangenamer.
Bronnen: Foodbrigade.nl - Brood & Banket (december 2017)