Zakt (of stijgt) je prijs, dan stijgt (of zakt) je verkoop … of toch in de meeste gevallen. Maar waarvoor kies je nu best als je jouw omzet wilt verhogen? Een berekening van de prijselasticiteit kan helpen bij die beslissing.
De prijselasticiteit van de vraag schat hoe hard de verkoop afhankelijk is van de prijs van een product – en meer bepaald hoeveel meer (of minder) je zult verkopen als jouw prijs zakt (of stijgt).
Prijselasticiteit van de vraag
Wil je weten hoe groot het effect is van een prijsverandering? Gebruik dan deze formule:
> Is de uitkomst kleiner of gelijk aan -1?
Dan is de vraag relatief elastisch – dit wil zeggen dat de prijs de vraag in meer of mindere mate beïnvloedt. Hoe negatiever de prijselasticiteit is (bijvoorbeeld -3 of minder), hoe meer invloed de prijs heeft op de vraag.
> Ligt de uitkomst tussen -1 en 0 (of is ze gelijk aan 0)?
Dan is de vraag relatief inelastisch (of volledig inelastisch) en zal een hogere of lagere prijs weinig invloed hebben op de verkoop – dit is bijvoorbeeld het geval bij levensnoodzakelijke producten of luxegoederen.
Een voorbeeld van een relatief elastische vraag
Stel: je verkoopt boterkoeken voor 1 euro (= 100 eurocent) per stuk en wilt je omzet vergroten. Verhoog je dan je prijs – waardoor je minder verkoopt maar meer verdient per stuk? Of laat je je prijs zakken – waardoor je meer verkoopt maar minder overhoudt per stuk?
De vraag in verhouding tot de prijs:
Wil je meer uitleg? Lees hier meer of zoek even online naar ‘prijselasticiteit van de vraag’. Of contacteer je vertegenwoordiger.
Berekening én gezond bakkersverstand
Gaat de vraag hard omhoog na een kleine prijsdaling? Dan is dit goed voor je omzet. Stijgt de vraag niet significant na een prijsdaling, dan laat je jouw prijs beter niet zakken. Zakt de vraag slechts lichtjes na een prijsstijging? Dan loont het om meer te vragen voor een product.
Het antwoord hangt dus af van verschillende factoren – soms ook van factoren waarop je zelf geen invloed hebt, zoals een nieuwe bakker in de buurt of een prijsstijging bij jouw leverancier. Stel jezelf ook deze vraag: ‘Vraag ik meer om meer te verdienen? Of vraag ik meer om minder te moeten maken – en dus meer tijd en/of geld over te houden?’
Nog een laatste tip voor een betere omzet: probeer ook meerwaarde en marge te creëren op andere vlakken. Verkoop jouw gebakjes bijvoorbeeld in verpakkingen van twee, serveer ze op een bordje met een kop koffie of bied formules aan zoals 2+1 gratis.
Bronnen:
Bakkerswereld.nl - Nl.wikipedia.org - Youtube.com