We willen allemaal gezond en evenwichtig eten, liefst zonder al te veel extra moeite. Dat blijkt uit onderzoek van het VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing). Hoe je als bakker voordeel haalt uit deze trend? Vul je rekken met lokale en natuurlijke, biologische en kant-en-klare producten. En investeer in thuisleveringen.
Consumenten kiezen vooral voor gezond gemak, wat zich volgens het VLAM vertaalt in extra interesse voor deze producten en trends – speel deze dus zeker uit in je bakkerij:
TRENDS RICHTING EEN GEZONDERE EN EVENWICHTIGERE LEVENSSTIJL
Meer aandacht voor groente en een roep naar vleesminderen
Steeds meer mensen wisselen af tussen vlees en groenten. Zo’n 20 procent vervangt dierlijke producten door plantaardige, al blijven Vlamingen rasechte vleeseters.
> Tip voor bakkers: Verkoop je beleg? Kies voor een gevarieerd assortiment van vlees, kaas en (zelfgemaakte) groenten- of vruchtensmeersels.
Bio
Vlamingen kopen steeds meer bioproducten en verklaren dit in de toekomst nog meer te doen.
> Tip voor bakkers: Bak biologisch met het biogamma van Ceres. En zet deze broden in de kijker: laat mensen proeven, informeer hen en speel sfeerbeelden af op je tv-scherm.
Lokaal
Meer dan 80 procent kiest lokaal, want dat is beter voor de lokale economie en je eigen portefeuille. Bovendien percipiëren we lokale producten als verser en lekkerder, gezonder en beter voor het milieu.
> Tip voor bakkers: Werk samen met lokale handelaars. Haal je gehakt voor worstenbroodjes bijvoorbeeld bij de slager, zoals bakkerij Beersemans. En – belangrijk – laat dit ook weten aan je klanten!
Natuurlijk
Consumenten zoeken producten met zo weinig mogelijk kunstmatige ingrediënten. Er wordt ook gescand op labels zoals ‘100% natuurlijk’ of ‘Zonder additieven’.
> Tip voor bakkers: Bak puur natuur met het CEREPURE-gamma van Ceres – zonder additieven, verbeteraars of E-nummers. En breng jouw klanten hiervan op de hoogte via eigen communicatie of Ceres-promomateriaal.
Superfoods
Superfoods als chiazaad en gojibessen zijn een hype. Toch kopen mensen ze eerder om te variëren dan voor hun gezonde eigenschappen.
> Tip voor bakkers: Doe een portie chiazaad in of op je brood, gebruik bijvoorbeeld onze Deco 5.0-mix. Promoot ook dit hippe brood – hang bijvoorbeeld een briefje op met ‘Proef nu ons brood met superfood chiazaad’.
Gezondere alternatieven voor bepaalde ingrediënten
Stevia in plaats van suiker, spelt in plaats van graan ... het aanbod wordt steeds groter en gevarieerder. Ook glutenvrije en dieetvriendelijke producten winnen aan belang.
> Tip voor bakkers: Steek broden met verschillende graansoorten in je assortiment: van tarwe tot spelt en haver.
Doe-het-zelf
Er wordt steeds meer promotie gemaakt om zelf producten te kweken en/of maken. Denk maar aan moes- of pluktuinen, zelf confituur of ijs maken, enzovoort.
> Tip voor bakkers: Wie graag zelfgemaakte producten eet maar geen tijd heeft om er te maken … koopt ze bij zijn bakker. Maak je een bepaalde specialiteit volledig zelf? Vermeld dan zeker op het etiket ‘zelfgemaakt’, ‘huisbereid’ of ‘specialiteit van het huis’. Dat verkoopt!
TRENDS RICHTING GEZOND GEMAK
Maaltijdboxen
We willen gemak combineren met kwaliteit en gezondheid. Daarom bieden maaltijdboxen een meerwaarde.
> Tip voor bakkers: Als een maaltijdbox werkt voor het avondmaal, waarom dan niet voor de lunch? Misschien het proberen waard om een ‘broodmaaltijdbox’ aan te bieden met een lekker recept en alle bijhorende ingrediënten.
Groenten op kindermaat
Voedsel voor kindermondjes duikt steeds meer op. Zo bieden supermarkten kleine groenten aan zoals komkommers, wortels en tomaten.
> Tip voor bakkers: Kinderen vormen een nieuwe markt. Speel hierop in met jouw producten en maak bijvoorbeeld ‘gezonde’ taarten voor verjaardagsfeestjes of een prachtig gevulde bento-lunchbox met kleine groentjes.
Thuislevering
Steeds meer mensen kiezen voor online bestellen en thuis laten leveren, ook voor voeding.
> Tip voor bakkers: Investeer in een eigen webshop of doe een beroep op bestaande platformen voor online verkoop en thuislevering, zoals Beedrop.
Meer details? Bekijk hier het oorspronkelijke artikel en onderzoek van VLAM.
Bron: Gondola.be
Ook interessant: