Een Facebookpagina opstarten is snel gebeurd. Ze onderhouden vraagt wat meer moeite. Want jouw volgers verwachten leuk, interessant en relevant nieuws van hun favoriete bakker. Geen tijd of inspiratie? Met deze drie tips vul je jouw Facebookpagina sneller dan jouw eclairs.
Mensen volgen jou voor een reden. Laat hen via Facebook proeven van de sfeer en producten in jouw bakkerij: toon wat er in het atelier wordt gemaakt, wat er in de toonbank ligt en wat er leeft in de zaak. Deel ook praktische informatie over de bakkerij zoals acties of verlofperiodes. En post geregeld nieuwtjes of funny stuff over brood in het algemeen zoals artikelen die verschijnen in de pers of op dewarmebakker.com.
Maakte je een speciale bestelling, zoals een fotoverjaardagstaart? Deel een foto of video van het resultaat op Facebook – of vraag jouw klant om wat beelden te bezorgen van de gelukkige met zijn taart (en vraag best ook toestemming om hem te publiceren). Mensen zien graag tevreden mensen. Hoe meer reacties de post krijgt, hoe meer mensen hem zullen zien … ook niet-klanten. En dat betekent extra reclame voor jouw bakkerij.
Extra tip: Overlaad mensen niet met foto’s maar toon alleen de producten waarop je echt trots bent. Probeer ook mooie foto’s te nemen die jouw producten eer aandoen – en dat kan gerust met je smartphone.
Waarover gaan gesprekken in de winkel? Welke vragen stellen klanten? Gebruik dit als inspiratie voor een Facebookpost. Laat bijvoorbeeld weten waar je het (seizoens)fruit haalt voor jouw taarten, welk brood het populairst of gezondst is. Verplaats je in de wereld van jouw klanten: vraag je altijd af hoe je hen helpt of een goed gevoel geeft. Informeer naar hun mening (‘welke boterkoek vind jij het lekkerst?’), input (‘bedenk jij een naam voor ons nieuwste brood?’) of ervaringen (‘met wie eet jij graag een stukje taart?’). En trakteer hen af en toe op een wedstrijd, waarbij ze de prijs moeten afhalen in jouw bakkerij.
Extra tip: Wees altijd eerlijk tegen je klanten. Zeg bijvoorbeeld niet dat je met een lokale boer samenwerkt als je jouw fruit bij een groothandel haalt.
Van Moeder- of Kerstdag tot de Rode Duivels of Sandra Bekkari. Speel in op de actualiteit en deel wat er leeft in de pers over brood en banket. Weet je bijvoorbeeld uit ervaring dat mensen vaak te laat hun kerststronk bestellen? Publiceer dan een Facebookpost met een drietal foto’s van mooie buches die je maakte en moedig mensen aan om te bestellen voor een bepaalde datum. Spelen de Rode Duivels een wedstrijd? Scoor dan met speciaal voetbalbrood of -gebak en deel het op Facebook.
Extra tip: Hergebruik berichten van de Facebookpagina van De Warme Bakker. Ceres selecteert relevante topics, schrijft interessante artikels op dewarmebakker.com en plaatst er mooie beelden bij. Jij hoeft dus alleen maar te delen, en dat kan in een paar kliks: klik onder de post op ‘Delen’ en kies nadien voor ‘Delen op een pagina’ (als jouw bakkerij een eigen pagina heeft) of voor ‘Delen…’ (als je de post wil verspreiden op jouw persoonlijke pagina). Wie wil, typt er zelf nog iets bij en klaar is kees!
Bron: B&B (juni 2018)