‘Millennials’, wie volwassen werd aan het begin van dit millennium, naar je zaak lokken is een goed idee. Haal deze 23- tot 38-jarigen binnen en maak ze gelukkig, zo blijven ze ook de komende jaren klant - vaak met een nieuw gezin en dus meer broodeters. Maar hoe trek je ‘millennials’ aan?
De ‘millennial’ is vaak bewust met zijn gezondheid en met het milieu bezig. Vegetarische producten zijn dan een logische keuze. Steeds meer mensen verbinden vlees eten met hart- en vaatziekten, kanker en diabetes. Bovendien draagt vleesconsumptie bij aan klimaatverandering, door het grote landgebruik, dierlijk methaan, voedselkilometers en meer. Vegetarische producten in je zaak aanbieden en promoten, is dus een slimme zet om de bewuste ‘millennial’ te overtuigen.
Wie veganistisch is, eet helemaal geen dierlijke producten. ‘Millennials’ die begaan zijn met dierenleed, gezondheid en het klimaat, zetten soms nog dat stapje verder dan een vegetarisch menu. Kan jij lekkere patisserie bakken zonder boter, room en eieren? Dan wordt je de favoriete bakker van veganisten in de weide omtrek!
Ook lokaal geteelde en bereide producten zitten in de lift. Gebruik lokale ingrediënten, zoals Tricol’OR bloem van 100% Belgische tarwe, en zet dat lokale karakter in de verf om klanten te overtuigen.
Sociale media is belangrijk voor ‘millennials’, de eerste generatie die opgroeide met het internet. Er goed uitzien op sociale media is vaak even belangrijk! Heeft jouw bakkerij al een Instagramprofiel?
Bak onweerstaanbaar brood of gebak en publiceer mooie foto’s online, zo lok je ‘millennials’ naar je winkel. Dat prachtige, ‘instagramable’ voedsel heeft nog een voordeel: de foto’s die je klanten zelf op sociale media plaatsen, zijn weer reclame voor jou.
Als jonge, bezige bijen zijn ‘millennials’ vaak onderweg. Ze zijn gewoon aan een ruim aanbod bereide maaltijden en onderbreken niet altijd hun werk of rit om te eten.
Voorzie in je bakkerij lekkere belegde broodjes, originele kant-en-klaar gerechten zoals pizzabaguette of koffie om in te spelen op de levensstijl van jongvolwassenen en jonge gezinnen. Nog een tip: wie broodjes en drankjes verpakt in papier en geen plastic, kan weer scoren bij ‘millennials’!
‘Millennials’ grijpen wel eens naar authenticiteit: eerlijke ingrediënten, producten met traditie, kleinere winkels in plaats van grote ketens. Hier heb je als warme bakker een voordeel! Je maakt voor de consument een verschil met ‘oerbrood’, producten zonder additieven en een authentiek imago voor je winkel.
Veel succes met de vangst van de ‘millennial’ klant in 2020!
Bronnen: unileverfoodsolutions.be, bakkerswereld.nl