Blije medewerkers betekenen blije klanten. En dat begint vaak bij een enthousiaste ondernemer die zijn personeel inspireert, motiveert en vertrouwt. Hoe sterk zet jij in op de kracht van medewerkers? Want zij zijn het gezicht van je bakkerij, en beïnvloeden zo je verkoop.
“De ondernemer moet zijn eigen passie en ideeën zien over te brengen op zijn mensen”, weet Joep Gommans van het Nederlandse marketingbureau Bakkerij Support. “Je kunt het ambassadeurschap pas overbrengen op je klanten, als je medewerkers fans zijn van je bedrijf.”
“Een klant wil door de winkelbediende geholpen worden. Hij verwacht oprechtheid en wil geen nep, maar iets echts. En dat begint allemaal bij de ondernemer, die zijn verhaal goed moet brengen naar de medewerkers”, vertelt Joep. Het zijn je medewerkers die je klanten bedienen en je producten aan de man moeten brengen.
Daag je personeel uit om de verwachtingen te overtreffen, om klanten nóg blijer te maken. Geef hen bijvoorbeeld de opdracht om elke dag van één klant een echte fan te maken, en dat een half jaar lang. “Je zegt tegen de medewerker: doe vooral waar je goed in bent de hele dag. Maar probeer één moment per dag bewust te zijn van een situatie waarbij je een klant zou kunnen verrassen. Iets wat je nu niet doet”, adviseert Joep.
Als ondernemer bepaal je best duidelijke regels voor wat medewerkers wel of niet mogen doen of weggeven. Binnen die grenzen geef je ze de verantwoordelijkheid om zelf beslissingen te nemen. Ze zullen misschien eens een fout maken, maar ook zelf meer initiatief nemen.
Organiseer teambuildings om meer betrokkenheid te creëren. Joep raadt aan om zo’n vier keer per jaar met alle medewerkers samen te bakken in de bakkerij of het atelier: “Als ze zelf met hun handen in het deeg hebben gezeten, geef je ze een beleving. Dit kunnen zij weer overbrengen op de klant.” Ze krijgen zo ook meer voeling met je assortiment, wat ook de klanten ten goede komt.
Is de ene medewerker enthousiaster of inventiever dan de andere? Geen probleem. Plaats een ideeënbus of hang een groot vel papier waar alle initiatieven worden verzameld. Medewerkers kunnen noteren hoe zij een klant hebben verrast en op die manier van elkaar leren.
Bron: Bakkers in bedrijf, nummer 4, mei 2019