Het warme brood, de verse pistolets, de heerlijke soesjes… Je bereidt het allemaal met passie en vakmanschap in je atelier, waarna je je creaties trots een plekje geeft in de winkelruimte. Hoeveel lekkers er vervolgens ook effectief over de toonbank gaat, heeft uiteraard te maken met de kwaliteit van je producten. Maar de inrichting en aankleding van je bakkerij spelen ook een belangrijke rol.
Je beschikt ongetwijfeld over een groep vaste klanten die blindelings je bakkerij binnenstapt. Maar uiteraard wil je ook nieuwe omwonenden en voorbijgangers aantrekken. Je gevel en etalage spelen daarbij een cruciale rol. Als je gevel niet in het oog springt in het straatbeeld, dan laat je gemakkelijk al heel wat potentiële klanten letterlijk passeren. Zorg er daarom voor dat je bakkerij opvalt met een mooi uithangbord of uitnodigende banners. In de CERES Boetiek vind je alvast heel wat inspiratie.
Combineer dit met een mooi gepresenteerde etalage et voilà, een nieuw gezicht stapt je bakkerij binnen. Doe zelf de test eens. Wandel voorbij je eigen bakkerij en andere handelszaken. Door welke elementen word je wel of niet aangetrokken?
De gezelligheid van een bakkerij, dat vind je niet terug in de drukke broodafdeling van de supermarkt. En dat mag je gerust extra in de verf zetten. Zeker in tijden van corona, met een beperking van het aantal mensen tegelijk in je winkelruimte, is een uitstap naar de bakkerij meer dan ooit een rustpunt geworden. Probeer die rust dan ook te bewaren door je winkelruimte niet onnodig vol en druk te maken. Een belangrijke factor hierin is de verlichting. Donkere hoekjes of rekken die minder belicht zijn dan andere geven een gesloten indruk, terwijl we net openheid en ruimte willen.
Als je vindt dat je bakkerij te druk of te vol oogt, is het misschien tijd om je aanbod eens te analyseren. Verkoopt alles wat je aanbiedt wel voldoende om in je vaste aanbod te blijven? Een koelkast met roomijs bijvoorbeeld vraagt best wat plaats en ook energie. Als je maar heel af en toe ijs verkoopt, moet je die dienst misschien beter alleen op aanvraag aanbieden of tijdens specifieke periodes zoals de eindejaarsfeesten. Je spaart meteen heel wat ruimte en kosten uit.
Uiteraard is roomijs, of het snoepgoed op je toonbank, niet de essentie van je bakkerij. Dat is brood. In alle vormen, gewichten en variaties. Kan jij uit je hoofd opnoemen welke broden het best verkopen én welke minder goed? Het bestverkopende zal ongetwijfeld lukken, maar de broden opsommen die het minst verkopen, dat is wellicht iets moeilijker. Overloop eens het lijstje en durf jezelf de vraag stellen: Zou ik deze broodsoort wel nog blijven aanbieden? Want je staat nog altijd in je bakkerij om je brood te verdienen en niet om eraan te verliezen.
Als je toch wil blijven vasthouden aan bepaalde broodsoorten, ondanks hun mindere verkoop, kan je proberen om ze meer op de voorgrond te krijgen. Misschien verkoopt het brood minder goed omdat te weinig mensen het opmerken? Kijk of er een link is tussen de plaats van bepaalde broden in het rek ten opzichte van de verkochte aantallen. Het zijn kleine experimentjes die weinig moeite vragen, maar op termijn voor meer rendement kunnen zorgen. Want zou je bestverkopende brood op een minder prominente plek niet evenveel verkopen? Probeer en leer.
Bron: bakery.pmg.be