Al 20 jaar lang verwelkomen Jurgen Van Parijs en zijn vrouw Peggy met de glimlach hun klanten in hun bakkerij in Oostende. “Al start mijn bakkersverhaal nog veel vroeger”, vertelt Jurgen. “Mijn ouders hadden eveneens een bakkerij, in het centrum van Oostende.”
De spreekwoordelijke appel viel dus niet ver van de boom. Van kleins af aan werd Jurgen ondergedompeld in de bakkerswereld. Zijn keuze om een bakkersopleiding te volgen, in Brugge, kwam dus zeker niet als een verrassing. Wat hij op school leerde, kon hij meteen uitproberen in de bakkerij van zijn ouders. Ondertussen leerde hij Peggy kennen en kwam ook zij meehelpen in de zaak.
Zes jaar lang draaiden Jurgen en Peggy mee in de bakkerij van de (schoon)ouders, tot ze besloten om hun eigen bakkerij te openen. “We namen een bakkerij over van twee broers die met pensioen gingen. De locatie buiten het centrum leek ons ideaal. Zo zijn we minder afhankelijk van het weer en de toeristen”, klinkt het. “Ook onze broodautomaten zijn een schot in de roos, precies een extra winkel. En inspelend op de coronacrisis zetten we recent een online bestelplatform op poten. Zowel bestaande als nieuwe klanten maakten daar snel gebruik van. Mijn vrouw zorgt er ondertussen voor dat we ook op sociale media onze klanten bereiken. Op Facebook en Instagram delen we acties, producten en (grappige) beelden van achter de schermen. Zeker bij onze jongere klanten slaat dit goed aan.”
Een van de stokpaardjes bij Jurgen en Peggy is creativiteit. “Ik vraag me altijd af hoe het beter kan en waar ik extra variatie kan brengen. Zo speel ik graag in op terugkerende thema’s zoals Sinterklaas, maar ook op de actualiteit of op de sportwereld. Zo haalde ik enkele jaren geleden de kranten vanwege mijn Club Brugge-donuts. Bij speciale gelegenheden komen mensen vaak naar hier, gewoon om te kijken wat er in de winkel ligt. Elke maand maken we bijvoorbeeld twee soorten cakes volgens thema of seizoen.”
Door de jaren zagen heen zagen ze in Bakkerij Van Parijs de broodvoorkeuren van de klanten evolueren. “Er gaat nu vaker bruinbrood en meergranenbrood over de toonbank. Vroeger was het meer wit. Bepaalde meelsoorten gebruiken we hierbij al twintig jaar lang, of langer zelfs, als ik de jaren in de bakkerij van mijn ouders meetel. We werken het meest met Duo, Maya, Cere 7 en Quartz. We zijn dan ook tevreden over de prijs-kwaliteit bij Ceres en de samenwerking met onze vertegenwoordiger.”
Wat brengt de toekomst nog voor Jurgen en Peggy?
Worden hun dochters later ook creatieve kneders?
Hoe staan ze tegenover supermarkten?
Ontdek hier het volledige verhaal