Toen Philip Daems als vertegenwoordiger aan de slag ging bij Ceres, was hij naar eigen zeggen nog jong en beïnvloedbaar. Vandaag is ‘Monsieur Philip’, zoals veel klanten hem noemen, een referentie in de Brusselse bakkerswereld.
“Ik ben Vertegenwoordiger bij Ceres voor de regio Brussel.”
“Binnenkort zal het 30 jaar zijn dat ik dit doe. Ik denk dat er ondertussen geen enkele Brusselse bakker is die mij niet kent!”
“Ik bereid ‘s ochtends mijn dag voor en maak mijn planning. Daar horen heel wat telefoontjes bij om afspraken in te plannen. Dan trek ik de baan op en ga ik van klant naar klant. Daar hou ik van. Ik probeer bij elke bakker het zonnetje te zijn in hun dag!”
“Daarnaast zijn er ook de dagelijkse prospectiebezoeken. Een heel belangrijk aspect. De aanhouder wint nog altijd, trouwens. Zo is er een bakker waar ik 10 jaar lang om de twee weken op prospectie ging. Op een dag tekende hij in op een speciale actie, om mij een plezier te doen. Hij plaatste een kleine bestelling. Niet veel later belde hij me in allerijl op om 5 ton meel te bestellen. Een enorme hoeveelheid als je weet dat een bakkerij op een maand gemiddeld 2 tot 3 ton gebruikt. Ik deed mijn best om hem uit de nood te helpen en uiteindelijk werd hij mijn beste klant.”
“De vertrouwensband die ik doorheen de jaren opbouwde met mijn klanten, dat is de echte voldoening en erkenning van mijn werk.”
“Ons vak is veel meer dan alleen maar goed meel afleveren. Bakkers weten hoe ze goed brood moeten bakken, maar zijn niet allemaal even sterk in marketing of financieel beheer. Op dat vlak bieden we heel veel ondersteuning.”
“In Brussel heb je ook de multiculturele context. Zo’n 80% van onze klanten zijn er van Turkse of Marokkaanse afkomst. Dat impliceert dus wel enkele culturele verschillen, ook qua aanpak en beheer. Ik heb daar rekening mee leren houden en ook daar haal ik plezier uit tijdens het werk.”
“Mezelf aanvaard zien worden in dit specifieke, Brussels bakkersmilieu is zonder twijfel waar ik het meest fier op ben. Voor mij zijn dit geen klanten, maar vrienden.”
“Dat is Cereform. Sinds de lancering 25 jaar geleden zorgt dit meel voor een serieuze boost in onze verkoop. Zo’n 80 tot 90 procent van de Brusselse bakkers gaat ermee aan de slag. Je maakt er meergranenbrood mee dat de slogan waarmee we Cereform destijds lanceerden alle eer aandoet: du punch sous la confiture!”