Bakker Manu kreeg de microbe voor patisserie te pakken op zijn 14e. Een halve eeuw later is de familiezaak uitgegroeid tot een heuse onderneming waar klanten kunnen genieten van knapperig stokbrood of een heerlijke tompoes.
Maar liefst 99% van hun aanbod wordt door Manu en zijn team gemaakt. “Ik denk dat de klanten onze authenticiteit voelen. Ik werk bovendien met nobele producten van de beste kwaliteit. Ik denk dat de mensen dat erkennen en waarderen. Een echte favoriet heb ik niet, maar ik kan me echt uitleven met bladerdeeg, zoals bijvoorbeeld de klassieker mille-feuille. Of zoals de Vlamingen zeggen, tompoes (lacht).”
De zaak is bijzonder actief op sociale media, maar zet zich daarnaast ook in voor de minderbedeelden. “Ik lanceer elke week een “gebak van de week” dat ik dan promoot op Facebook, Instagram en LinkedIn. Soms komen klanten zelfs vragen wat het gebak van volgende week is. Daarnaast steken we het brood dat niet verkocht werd in de diepvries en brengen het wekelijks naar de Voedselbank. Klanten kunnen ook een brood kopen voor iemand die het moeilijk heeft. Wij proberen zo ons steentje bij te dragen.
De bakker houdt er na al die jaren een positieve kijk op na. “We zijn zeker niet de enige bakker in Ganshoren, maar de concurrentie houdt ons scherp. Zo blijven we onszelf uitdagen om elke dag beter te doen.” Manu kan bovendien niet anders dan tevreden zijn over Ceres. “Ik ben al klant sinds 1999 en ik kan zeggen dat Ceres altijd voor de nodige oplossingen zorgt en een ruim aanbod heeft. Zo werken wij met Uno voor wit brood, bio-Baguépi voor artisanaal stokbrood, en Astra voor snack stokbrood en pistolets.
Wat brengt de toekomst nog voor bakkerij Logghe?
Hoe staan ze tegenover supermarkten?
Wat is hun advies voor beginnende bakkers?