Het Bakkerspanel trok op (consumenten)onderzoek onder de noemer Shoppergedrag bakkerijproducten bij de bakker en in de supermarkt. 1000 Belgische shoppers van huishoudelijke boodschappen in de leeftijdsgroep 21 tot 65 jaar namen deel. We lichten enkele vaststellingen uit aan de hand van 6 vragen.
Bijna twee op de drie (65%) Belgische huishoudens koopt meestal zijn bakkerijproducten bij de bakker. In Vlaanderen (66%) is dat iets vaker dan in Wallonië en Brussel (63%). Huishoudens met oudere kinderen (71%) geven het vaakst aan dat zij meestal hun bakkerijproducten bij de bakker kopen.
In Vlaanderen (14%) worden dubbel zoveel bakkerijproducten uit een broodautomaat gekocht dan in Wallonië en Brussel (7%). Huishoudens met jonge kinderen (25%) en kotstudenten (14%) maken het meest gebruik van de broodautomaat.
Ruim een kwart (27%) van de Belgische huishoudens koopt via de webshop van de bakker. Uit onderzoek onder bakkers weten we dat inmiddels 25% van de bakkers een webshop heeft. De klanten halen meestal hun bestelde producten via de webshop af bij de bakker in de winkel. 44% van de kopers via de webshop maakt hier minimaal wekelijks gebruik van.
69% van de Belgische consumenten van 21 tot 65 jaar koopt wel eens belegde broodjes bij de bakker. 17% van hen bezoekt de bakker minimaal wekelijks voor een belegd broodje. In Vlaanderen (65%) gaan relatief minder consumenten voor een belegd broodje naar de bakker dan in Wallonië en Brussel (74%). Hoe jonger de consument, hoe vaker hij de bakker opzoekt voor een belegd broodje.
Aan alle huishoudens is gevraagd wat zij van de bakker verwachten, ongeacht of zij deze bezoeken of niet. Over heel België verwachten huishoudens in de eerste plaats versheid. In Vlaanderen (66%) is dit nog vaker belangrijk dan in Wallonië en Brussel (59%). In Wallonië en Brussel wordt vaker een groot belang gehecht aan ambachtelijke producten (47%) en dat de bakker alles vanaf de basis bakt (44%). In Vlaanderen is dit respectievelijk 38% en 35%.
Zowel bij de bakker als in de supermarkt worden sinds het uitbreken van de corona pandemie vaker bakkerijproducten gekocht. We zien dat naar verhouding meer consumenten de weg naar de bakker hebben gevonden. Dit betekent niet dat de omzet hierdoor naar verhouding hoger is geworden. De verkoop aan de horeca en catering viel grotendeels weg en daarnaast was er minder behoefte aan taarten omdat feesten niet meer grootschalig konden worden gevierd. Kijken we wat dieper naar wie vaker naar de bakker ging of gaat tijdens de coronapandemie dan zijn dat de senioren. 44% van de senioren ging sinds maart 2020 tot nu vaker naar de bakker.
Bron: Het Bakkerspanel