• HOME
  • WIE ZIJN WIJ
    • WAAR WE VOOR STAAN
    • HISTORIEK
    • WAT KAN CERES VOOR JOU DOEN
  • WAT DOEN WE
    • PRODUCTIE EN KWALITEIT
      • PRODUCTIEPROCES
      • BIJPRODUCTEN
      • KWALITEIT EN KWALITEITSCONTROLE
      • ONDERZOEK EN ONTWIKKELING
    • ONZE PRODUCTEN
      • ASSORTIMENT
    • WORKSHOPS
    • ONDERSTEUNING VOOR DE INDUSTRIËLE KLANT
      • TECHNISCHE EN COMMERCIËLE ONDERSTEUNING
  • NIEUWS
  • BOETIEK
  • CONTACT
  • HELP
  • BESTEL
  • CERESPECIAL
  • VOORWAARDEN
  • FR
  • Wie zijn we
  • Wat doen we
  • Assortiment
  • Nieuws
  • Boetiek
  • Contact
|
  • NL
  • FR
Bestel Facebook Zoeken
  • www.ceres.be
  • / Nieuws

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONZE LAATSTE NIEUWTJES!

Terug naar nieuws
.

Wat en waarom kopen klanten bij de bakker (en niet in de supermarkt)?

Nieuws - Professionals - Ceres - Inspiratie

Het Bakkerspanel trok op (consumenten)onderzoek onder de noemer Shoppergedrag bakkerijproducten bij de bakker en in de supermarkt. 1000 Belgische shoppers van huishoudelijke boodschappen in de leeftijdsgroep 21 tot 65 jaar namen deel. We lichten enkele vaststellingen uit aan de hand van 6 vragen.

 

Kopen bij de bakker of in de supermarkt?

Bijna twee op de drie (65%) Belgische huishoudens koopt meestal zijn bakkerijproducten bij de bakker. In Vlaanderen (66%) is dat iets vaker dan in Wallonië en Brussel (63%). Huishoudens met oudere kinderen (71%) geven het vaakst aan dat zij meestal hun bakkerijproducten bij de bakker kopen.

 

Hoe populair is de broodautomaat?

In Vlaanderen (14%) worden dubbel zoveel bakkerijproducten uit een broodautomaat gekocht dan in Wallonië en Brussel (7%). Huishoudens met jonge kinderen (25%) en kotstudenten (14%) maken het meest gebruik van de broodautomaat.

 

Zijn bakkerijwebshops een succes?

Ruim een kwart (27%) van de Belgische huishoudens koopt via de webshop van de bakker. Uit onderzoek onder bakkers weten we dat inmiddels 25% van de bakkers een webshop heeft. De klanten halen meestal hun bestelde producten via de webshop af bij de bakker in de winkel. 44% van de kopers via de webshop maakt hier minimaal wekelijks gebruik van.


Rendeert het om belegde broodjes aan te bieden?

69% van de Belgische consumenten van 21 tot 65 jaar koopt wel eens belegde broodjes bij de bakker. 17% van hen bezoekt de bakker minimaal wekelijks voor een belegd broodje. In Vlaanderen (65%) gaan relatief minder consumenten voor een belegd broodje naar de bakker dan in Wallonië en Brussel (74%). Hoe jonger de consument, hoe vaker hij de bakker opzoekt voor een belegd broodje.


Wat verwachten consumenten van hun bakker?

Aan alle huishoudens is gevraagd wat zij van de bakker verwachten, ongeacht of zij deze bezoeken of niet. Over heel België verwachten huishoudens in de eerste plaats versheid. In Vlaanderen (66%) is dit nog vaker belangrijk dan in Wallonië en Brussel (59%). In Wallonië en Brussel wordt vaker een groot belang gehecht aan ambachtelijke producten (47%) en dat de bakker alles vanaf de basis bakt (44%). In Vlaanderen is dit respectievelijk 38% en 35%.

 

Wat veranderde er door de coronacrisis?

Zowel bij de bakker als in de supermarkt worden sinds het uitbreken van de corona pandemie vaker bakkerijproducten gekocht. We zien dat naar verhouding meer consumenten de weg naar de bakker hebben gevonden. Dit betekent niet dat de omzet hierdoor naar verhouding hoger is geworden. De verkoop aan de horeca en catering viel grotendeels weg en daarnaast was er minder behoefte aan taarten omdat feesten niet meer grootschalig konden worden gevierd. Kijken we wat dieper naar wie vaker naar de bakker ging of gaat tijdens de coronapandemie dan zijn dat de senioren. 44% van de senioren ging sinds maart 2020 tot nu vaker naar de bakker.
 

Bron: Het Bakkerspanel

E-mail e-mail Permalink permalink
Tweet tweet Share share Share share

Ook interessant

Match me-quiz: met welke bloem bak jíj op je best? Broodtrends 2025: om je tanden in te zetten Party-broodjes aan de feestdis met Kerstmis De nieuwbakken oogst 2024 Welkom, winter! Warme tips voor koude dagen in je bakkerij Troostbrood: comfortfood voor gure herfstdagen Hartige Halloween-hapjes met Sanis Van graan tot glorie met Ceres-bloem Geen BBQ zonder heerlijk wit stokbrood! Zonne-energie opladen met pitten & zaden
A company of the
CERES

Ceres gelooft in de toekomst van artisanale bakkers en bloemverwerkende bedrijven die kiezen voor kwaliteit, authenticiteit, gezondheid en duurzaamheid. Daarom willen wij je ondersteunen met aangepaste producten en een omkadering die je helpt om concurrentieel te blijven en de tevredenheid van je klanten te vrijwaren.

Menu
  • Wie zijn we
  • Wat doen we
  • Assortiment
  • Nieuws
  • Boetiek
  • Bestel
Contact
  • Contact
  • Voorwaarden
  • Privacy
  • Cookies
Partners

  • Aspirant baker
  • Ambassadeurs du Pain.be

SCHRIJF JE NU IN OP ONZE NIEUWSBRIEF
CERESPECIAL